VINYLSPELARE OCH FÖRVARING

På övervåningen i huset, direkt när man kommer upp för trappan finns det som ett öppet rum som i sin tur leder till dom andra rummen. Min första tanke var att använda det som ett mindre vardagsrum fast utan tv med bara skivspelare. Det finns inbyggda hyllor a la 50s på ena väggen som passar perfekt till singlar och jag tänker att det är menat att äntligen göra en egen plats för skivspelare och skivor (som jag har längtat) med någon snygg soffa eller fotöljer och en stor, mysig matta. En hårig matta helst. Gah. Jag har så mycket planer (drömmar) för det här rummet men i det här inlägget tänkte jag prata om vinylförvaring. Heter det ens så? Vinyl storage på engelska. 
 
 
 
För ca 100 år sedan började jag leta efter mått/ritningar till sådana gamla vinyl bänkar som finns i tex skivaffärer. Såklart fanns det massor på internet som man kan göra om för att passa det man behöver och sedan dess har jag tänkt att bygga en sådan när det finns plats.
 
 
Eftersom jag helst vill ha denna vinylbänk i mörk teak och det är omöjligt när man bygger själv, så finns det några alternativ. 1. Måla i någon färg, tex svart vilket i detta fall känns tråkigt. 2. Betsa, men jag tycker inte det brukar bli bra. Eller, det kan bli bra. Men jag är rädd att det ser för gammalt ut eller i värsta fall ser "chabby chic ut" Gud hjälpe mig. 3. Låta den vara obehandlad vilket kanske inte var hur jag hade tänkte mig. Men, sedan fick jag se bilden längst ner till höger. (bilden högst upp till vänster är i färgen jag hade velat ha) 
 
 
Bortsett från att bänken är ful och jag inte vill ha med skivspelare eller något annat än skivor (som bilden högst upp till höger) så gillar jag att det är osb plywood. Eller gör jag det? Jag vet fan inte. Jag tycker det ser lite härligt ut på något vis, fast med rätt inredning (viktigt). Som sagt inte vad jag tänkte mig, men det är ett alternativ. Eller så använder man vanlig plywood och försöker betsa i mörk ek ändå. 
2023-08-31 @ 22:43:07 Allmänt Permalink


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0